Linia kolejowa na trasie Krotoszyn - Rozdrażew - Dobrzyca - Pleszew - Broniszewice - to przeszłość. Choć nie tak zamierzchła. Ostatni pociąg kursujący na trasie Krotoszyn Wąskotorowy – Pleszew Miasto odjechał 12 stycznia 1986 roku. Jednak faktem jest, że trasa kolejowa, która łączyła dwa powiaty: krotoszyński i pleszewski - dziś jest już tylko historią. Jakie były jej początki?
Początek krotoszyńskiej kolejki
Wszystko zaczęło się w latach 70. XIX wieku. To wtedy powstały plany przebiegu trasy kolei z Poznania do Kluczborka. Początkowo miała przebiegać z Poznania przez Środę Wlkp., Nowe Miasto, Jarocin, Pleszew, Ostrów Wlkp., jednak - w związku z sprzeciwami ówczesnych właścicieli ziemskich: najpierw Hermana Kennemanna, właściciela dóbr nowomiejskich, jednego z największych posiadaczy ziemskich w Wielkopolsce oraz Juliusa von Jouanna, właściciela dóbr pleszewskich - dworce kolejowe ostatecznie nie powstały ani w Pleszewie, ani Nowym Mieście, tylko w Kowalewie i Chociczy. Fatalny błąd został zrozumiany dopiero po czasie – i w latach 90. XIX wieku władze ziem krotoszyńskich i pleszewskich podjęły działania o połączenie kolejowe, które łączyłoby obydwa miasta.
Budowa krotoszyńskiej wąskotorówki
Budowa kolei wąskotorowej rozpoczęła się w roku 1898 i przebiegała w trzech etapach. Pierwszy, o długości 25,59 km, na trasie Krotoszyn Wąskotorowy – Dobrzyca oddano do użytku 15 maja 1900 roku. Drugi etap o długości 9,55 km zakończył się 10 lipca 1900 roku i połączył Dobrzycę – Kowalew (stacja Pleszew Wąskotorowy). Ostatni etap o długości 3,48 km na trasie Kowalew (stacja Pleszew Wąskotorowy) – Pleszew (stacja Pleszew Miasto) zakończono 21 stycznia 1901 roku. Jednak początkowo odcinek ten był jedynie normalnotorowy i dopiero w 1906 roku dodano splot toru wąskiego. Krotoszyńska Kolej Dojazdowa świadczyła zarówno usługi pasażerskie jak i dojazdowe.
Krotoszyńska Kolej Dojazdowa
Na stacjach Rozdrażew, Koźminiec, Dobrzyca, Pleszew Wąskotorowy i Pleszew Miasto wybudowano budynki stacyjne. Stacja Krotoszyn Wąskotorowy w czasach świetności współdzieliła ze stacją Krotoszyn kasy, poczekalnię i punkt gastronomiczny. Dodatkowo – m.in. w Krotoszynie, Rozdrażewie i Nowej Wsi – wybudowano magazyny towarowe, a parowozownia i warsztaty powstały w Krotoszynie i Dobrzycy. Przy stacjach Pleszew Miasto, Pleszew Wąskotorowy, Dobrzyca, Rozdrażew i Krotoszyn zlokalizowano stacje wodne.
Czasy świetności Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej
Kolejka działała i rozwijała się prężnie również podczas I i II Wojny Światowej. Podczas okupacji niemieckiej w latach 40. minionego wieku - siłami jeńców z obozu w Łaszewie zbudowano nawet kolejny odcinek trasy - z Pleszewa do Broniszewic, który oddano do użytku w roku 1945. To nie koniec. Po wojnie pojawił się nawet pomysł przedłużenia linii z Broniszewic do Chocza, jednak ostatecznie skończyło się na planach. W roku 1949 kolej została przejęta przez PKP, a rok później przeszła pod Wydział Kolei Wąskotorowych.
Koniec krotoszyńskiej kolejki
Niestety, pod koniec lat 70. XX wieku zaczęła się powolna likwidacja Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej. W 1978 roku PKP zamknęły linię Pleszew Wąskotorowy - Broniszewice, a 12 stycznia 1986 roku ze stacji Krotoszyn Wąskotorowy do Pleszewa odjechał ostatni skład. Dziś w miejscu peronu stacji Krotoszyn Wąskotorowy stoi lokomotywa Px48 z wagonikami jako pomnik i pamiątka Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej.
Tak w roku 1972 - wyglądał przebieg kolei wąskotorowej:
- Broniszewice
- Pacanowice
- Lenartowice
- Pleszew Wschód
- Pleszew Miasto
- Pleszew Wąskotorowy
- Fabianów
- Lutynia
- Dobrzyca
- Izbiczno
- Koźminiec
- Wyki
- Nowa Wieś
- Maciejew
- Rozdrażew
- Dzielice
- Henryków
- Brzoza
- Nowy Folwark
- Stary Krotoszyn
- Krotoszyn Wąskotorowy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.