reklama

Celebryci z zarzutami UOKiK. Doda, Majdan i Chajzer mieli wprowadzać fanów w błąd

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i ŚwiatKolejni influencerzy usłyszeli zarzuty związane z "nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych", czyli ukrytą reklamą. Postępowania mogą zakończyć się nałożeniem na nich kar w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu. To niemałe pieniądze.
reklama

Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan UOKiK postawił zarzuty związane z wprowadzaniem w błąd osób, które odwiedzały ich profile w social mediach. Wbrew pozorom sprawa jest bardzo poważna i może się zakończyć olbrzymimi karami. 

Reklamują i o tym nie informują. Czego na profilach celebrytów dopatrzył się UOKiK? 

UOKiK tłumaczy, że  influencerzy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd, co do tego, czy chwalą lub polecają jakiś produkt, bo im się spodobał, czy dlatego, że dostali za to pieniądze.  

reklama

Filip Chajzer, zdaniem urzędu, nie oznacza postów jako sponsorowane, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem. – Dziennikarz poprzestaje na wskazaniu marki produktów – (...) nie dodaje odpowiednich adnotacji w opisie lub bezpośrednio na zdjęciu czy wideo. Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności – informuje prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. 

Natomiast Dorota Rabczewska, czyli popularna Doda, w niektórych przypadkach dodaje do swoich postów hashtag #reklama dopiero po kilku dniach od publikacji materiału. – Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą. Tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg generowany przez nowe posty czy relacje jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania – wyjaśnia szef urzędu.

reklama

Oznaczenia zamieszczane przez Małgorzatę Rozenk-Majdan UOKiK określił mianem "dalekich od perfekcji". Jak tłumaczy urząd, na podstawie umów zawartych z kilkoma firmami celebrytka "publikuje reklamy ich produktów w postaci postów oraz relacji umieszczanych na swoim koncie na Instagramie". 

Nie posługuje się jednak funkcjonalnością Instagrama, dzięki której mogłaby oznaczyć je jako sponsorowane. Nie oznacza ich jako reklam również w opisie czy na materiale

– informuje urząd. Postępowania w sprawie influencerów mogą zakończyć się nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu.

Celebryci zignorowali wątpliwości UOKiK-u. Skutek? Zostali ukarani 

To kolejne działania UOKiK, które skierowane są przeciwko influencerom, którzy mają naruszać przepisy. W ubiegłym roku urząd ukarał sześciu celebrytów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł. Otrzymali: Kruszwil Marek Kruszel, MD Marcin Dubiel, Maffashion Julia Kuczyńska i Marley Marlena Sojka. 

reklama

W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami – markami i agencjami marketingowymi

– wyjaśniał wówczas prezes Tomasz Chróstny.

Mimo że, jak podkreślał, urząd liczył na dobrą wolę twórców internetowych, od części z nich nie otrzymał odpowiedzi. Stąd decyzja o nałożeniu na nich kar finansowych. Brak współpracy to w tym przypadku poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie winy, a także znacząco wydłuża sprawę. 

Celebryci zdążyli już odnieść do zarzutów UOKiK. Chcecie wiedzieć, jak się tłumaczyli? Wróćcie do początku artykułu i zajrzyjcie do naszej galerii. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama