– Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówione badanie, odwołajmy je. W ten sposób dajemy szansę innym pacjentom na skorzystanie z pomocy w korzystniejszym terminie – z takim apelem zwrócił się do pacjentów Fundusz.
Pacjenci blokują miejsca innym chorym. Zobacz, u jakich specjalistów najczęściej
Magdalena Góralczyk z NFZ informuje, że z ich danych wynika, iż w pierwszej połowie tego roku na umówione wizyty nie przyszło ponad 457 tys. osób. Fundusz sprawdza przyjęcia dotyczące świadczeń m.in. z zakresu endokrynologii, kardiologii, onkologii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Najwięcej, bo aż 207 tys. przypadków nieodwołanych wizyt, dotyczy wspomnianych świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 140 tys. z kardiologii, blisko 59 tys. z endokrynologii, a ponad 49 tys. z onkologii.
– Nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Nasze postępowanie ma wpływ na zdrowie innych. Dlatego bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na badaniu, odwołajmy je, dzięki temu termin wizyty nie przepadnie, bo zostanie wykorzystany przez inną osobę z listy oczekujących
– tłumaczy Magdalena Góralczyk.
NFZ przypomina o wizycie. Zobacz, jak prosto możesz ją odwołać
Dlatego też Narodowy Fundusz Zdrowia postanowił wziąć udział w kampanii edukacyjnej „Odwołuję, nie blokuję”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania.Porównując dane NFZ dotyczące nieodwołanych wizyt z czterech obszarów udzielanych świadczeń (endokrynologii, kardiologii, onkologii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu), można zauważyć, że liczba niewykorzystanych i nieodwołanych wizyt z roku na rok się zmniejsza.
– Nie jest to taki dużu spadej, jak chcielibyśmy, ale edukacja pacjentów, a także przygotowanie placówek medycznych do usprawnienia kontaktu z klientem w celu odwołania wizyty, pozwoli zwiększyć skuteczność zagospodarowania niewykorzystanych terminów
– mówi M. Góralczyk i informuje, że Narodowy Fundusz Zdrowia od listopada 2019 r. wysyła na 3-4 dni przed umówioną wizytą SMS-y do pacjentów. Przypomina w nich o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Opcja ta dotyczy 40 wybranych świadczeń, zarówno wizyt w poradniach specjalistycznych, jak i na badaniach, takich jak rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa. Pacjent, oprócz informacji o dacie badania czy wizyty, ma też podany numer telefonu, pod który może zadzwonić, aby odwołać wizytę.
Miesięcznie NFZ wysyła około 800 tys. wiadomości SMS z przypomnieniem o terminie wizyty. – Nasze rozwiązanie bazuje na danych przekazywanych do Funduszu przez placówki medyczne i nie wymaga z ich strony dodatkowego nakładu pracy, a jedynie starannego prowadzenia kolejki oczekujących. SMS-a otrzymują pacjenci, którym wyznaczono w poradni termin pierwszej wizyty i którzy podali podczas zapisywania się na wizytę numer telefonu komórkowego – podsumowuje Magdalena Góralczyk.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.