Inspekcja Handlowa przez cały rok sprawdza, czy paliwa dostępne na polskim rynku spełniają wymagania jakości. Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje przedsiębiorcy.
Jakość paliwa coraz lepsza, ale wciąż są miejsca, które lepiej omijać
Jak się okazuje, Inspekcja Handlowa w ubiegłym roku zakwestionowała 1,34 proc. skontrolowanych próbek paliw ciekłych. W roku 2021 r. było to 1,72 proc.
Stały monitoring jakości paliw ciekłych przynosi efekty. W czasie pierwszej kontroli w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. W kolejnych latach liczba nieprawidłowości spadała. W 2022 r. zakwestionowaliśmy mniej niż 1,5 proc. próbek
– mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W 2022 r. Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego (LPG) oraz lekkiego oleju opałowego. Jak informuje, do badań pobrali 1598 próbek paliw ciekłych (833 próbki benzyn i 765 oleju napędowego), 317 próbek LPG i 1 próbkę lekkiego oleju opałowego.
Specjaliści podczas testów laboratoryjnych wykazali, że 21 próbek paliw ciekłych (19 oleju napędowego, 2 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 1,34 proc. zbadanych. Kontrolerzy wyliczają, że podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzili w województwach: świętokrzyskim (5,41 proc. zbadanych), mazowieckim (2,40 proc.) i podlaskim (2,38 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: kujawsko‑pomorskim (7,14 proc.), warmińsko-mazurskim (6,25 proc.) i zachodniopomorskim (4,88 proc.). W latach 2016–2022 kontrole w hurtowniach paliw oraz u producentów i magazynujących paliwa ciekłe nie wykazały nieprawidłowości.
Wiesz, na których stacjach stosują nielegalne praktyki? Zgłoś to
W wyniku kontroli gazu LPG inspektorzy zakwestionowali 10 próbek pobranych na stacjach paliw i w hurtowniach – co daje 3,15 proc. zbadanych. - Niewłaściwą jakość odnotowaliśmy w 4 województwach: małopolskim, mazowieckim, pomorskim i śląskim – informuje Inspekcja Handlowa.Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zła jakość paliwa zgłosić może również sam kierowca. Należy to zrobić w Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliw zgłaszamy Głównemu Urzędowi Miar. Chcesz wiedzieć, na których stacjach zleziono nieprawidłowości? Przewijaj W DÓŁ zdjęcia w naszej galerii.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.