Konto na Platformie Usług Elektronicznych - PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Teraz takie konto muszą posiadać wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy.
Bezpłatna aplikacja do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych
Od 1 stycznia 2023 roku konto na Platformie Usług Elektronicznych jest obowiązkowe dla wszystkich płatników składek - np. dla każdego, kto pracuje lub ma firmę. Zakład Ubezpieczeń Społecznych tłumaczy, że "zmiany te ułatwią, przyspieszą i zmniejszą koszty korespondencji wymienianej z placówkami".Teraz każdy musi założyć sobie konto i przekazać wspomnianej jednostce swój adres elektroniczny. W przypadku, gdy tego nie zrobi, profil zostanie założony przez ZUS. Co ważne, od nowego roku wszystkie pisma w formie elektronicznej doręczane do ZUS za pośrednictwem profilu w PUE będą mogły być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych, który zakład bezpłatnie udostępnia w systemie teleinformatycznym.
Do tej pory podpisanie dokumentów w formie elektronicznej tym ostatnim sposobem było możliwe tylko w szczególnych przypadkach. Płatnicy składek mogą elektronicznie przekazywać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych.
Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji, na przykład do banku lub urzędu.
PUE ZUS obowiązkowe dla wszystkich
Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mają płatnicy rozliczający składki za więcej niż pięć osób. Od 1 stycznia 2023 roku obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców i płatników składek.Jeżeli płatnik składek samodzielnie nie założył profilu na PUE ZUS, ale upoważnił (udzielił pełnomocnictwa) do roli płatnika inną osobę, na przykład księgową lub pracownika biura rachunkowego, to znaczy, że ma już swój profil na PUE ZUS. Oznacza to, że spełnił już ten obowiązek.
- Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl. W elektronicznym formularzu poza danymi osobowymi, należy wpisać również NIP. Kolejnym krokiem jest wybór sposobu rejestracji - wyjaśnia Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS-u.
Podczas rejestracji za pomocą login.gov, bankowości elektronicznej i kwalifikowanego podpisu elektronicznego, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS-ie.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jednym z jego najważniejszych elementów jest portal PUE, dzięki któremu załatwisz większość spraw przez internet. Założyć i korzystać z niego mogą już osoby, które ukończył 13 lat.
Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych tłumaczą, że szybko dostrzeżemy dobre strony założenia konta. Dzięki niemu nasze wizyty w placówce będą naprawdę sporadyczne, ponieważ większość rzeczy załatwimy online. Możemy:
- przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
- przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
- składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
- zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
- umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.