reklama

Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym?

Opublikowano:
Autor:

Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościCoroczny przegląd techniczny pojazdu spędza sen z powiek większości kierowców. Mało kto bowiem może sobie pozwolić na kupno nowego, salonowego auta – a tylko właściciele takich czterech kółek przez 3 lata nie muszą oddawać ich na przegląd. Zwykły, szary „Kowalski” jeżdżący kilkunastoletnim samochodem u diagnosty musi pojawić się co roku. I modlić się, by nie stwierdził on żadnych nieprawidłowości.

Gdy diagnosta wykryje usterki – auto nie przejdzie przeglądu i będziemy mieli 14 dni na naprawę nieprawidłowości. Po tym czasie ponownie musimy udać się na przegląd. Jeżeli jednak stan naszego samochodu zagraża bezpieczeństwu jazdy – diagnosta zatrzyma nam dowód rejestracyjny, który następnie przekaże do wydziału komunikacji w starostwie. Dopiero naprawienie wszystkich nieprawidłowości i pozytywne przejście ponownego przeglądu pozwoli nam na odbiór dokumentu.


Światła
Warto więc wiedzieć, czym tak naprawdę jest przegląd i jakie elementy samochodu są w czasie niego sprawdzane. Sam przegląd trwa od 15 do 30 minut. Diagnosta zazwyczaj zaczyna od sprawdzenia ustawienia świateł. Kontroluje sprawność żarówek, świateł drogowych i kierunkowskazów. Przepaloną żarówkę można wymienić na miejscu, jednak jeżeli klosze nie są przejrzyste lub są na nich odpryski i pęknięcia – samochód nie przejdzie przeglądu pozytywnie. 


Opony
Równie ważne są opony, które zazwyczaj są sprawdzane w drugiej kolejności. Jeżeli głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 milimetra lub na oponach widoczne są wskaźniki informujące o zużyciu – nie przejdziemy przeglądu póki nie wymienimy ogumienia. 


Hamulce
Później auto przejeżdża na stanowisko rolkowe. Tam komputerowo weryfikowany jest stan hamulców. By wynik był pozytywny wskaźnik skuteczności hamulca roboczego musi przekraczać 50%, a postojowego – 25%. Różnica siły hamowania na kołach jednej osi nie może natomiast przekraczać 30% – większa wartość może doprowadzić do utraty kontroli nad samochodem w czasie gwałtownego hamowania. Komputer sprawdza także skuteczność tłumienia amortyzatorów, która musi być większa niż 40%, a różnica między nimi na jednej osi nie może przekraczać 15%.


Spaliny
Równie ważny jest poziom emisji szkodliwych substancji. Jeżeli w czasie badania analizującego wydzielanie węglowodorów i dwutlenku węgla do atmosfery zostaną stwierdzone nieprawidłowości – zostaniemy odesłani z kwitkiem. Podobnie ma się to w przypadku czarnej chmury z rury diesla lub zbyt głośnego wydechu.


Podwozie i nadwozie
Diagnosta sprawdza także stan zawieszenia samochodu. Niedopuszczalne są luzy w maglownicy, przy sworzniach, mocowaniu wahaczy i kolumn resorujących oraz przy końcówkach drążków kierowniczych. Jeżeli specjalista zauważy jakiekolwiek wycieki płynu hamulcowego, oleju czy płynów eksploatacyjnych – również auto nie przejdzie przeglądu. Podobnie gdy pojazd ma pękniętą szybę lub jest zardzewiały. Zbyt duża korozja elementów konstrukcyjnych także może być powodem niepostawienia stempla w dowodzie rejestracyjnych. 


Pasy, wycieraczki, klakson
Nie możemy zapominać także o bezpieczeństwie osób podróżujących pojazdem. W tym celu sprawdzane są pasy bezpieczeństwa i aktywne systemy – takie jak poduszki powietrzne i napinacze pasów. Na przeglądzie sprawdzane są również wycieraczki przedniej szyby i klakson.


Instalacja LPG
Jeżeli mamy samochód na gaz – na przegląd musimy zabrać ze sobą dokument legalizacyjny butli. Jest on wydawany na 10 lat i w momencie przeglądu musi być ważny. Specjalista za pomocą specjalnego czujnika sprawdzi również szczelność samej instalacji. 

Fot. Fotolia

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE