Gdy diagnosta wykryje usterki – auto nie przejdzie przeglądu i będziemy mieli 14 dni na naprawę nieprawidłowości. Po tym czasie ponownie musimy udać się na przegląd. Jeżeli jednak stan naszego samochodu zagraża bezpieczeństwu jazdy – diagnosta zatrzyma nam dowód rejestracyjny, który następnie przekaże do wydziału komunikacji w starostwie. Dopiero naprawienie wszystkich nieprawidłowości i pozytywne przejście ponownego przeglądu pozwoli nam na odbiór dokumentu.
Światła
Warto więc wiedzieć, czym tak naprawdę jest przegląd i jakie elementy samochodu są w czasie niego sprawdzane. Sam przegląd trwa od 15 do 30 minut. Diagnosta zazwyczaj zaczyna od sprawdzenia ustawienia świateł. Kontroluje sprawność żarówek, świateł drogowych i kierunkowskazów. Przepaloną żarówkę można wymienić na miejscu, jednak jeżeli klosze nie są przejrzyste lub są na nich odpryski i pęknięcia – samochód nie przejdzie przeglądu pozytywnie.Opony
Równie ważne są opony, które zazwyczaj są sprawdzane w drugiej kolejności. Jeżeli głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 milimetra lub na oponach widoczne są wskaźniki informujące o zużyciu – nie przejdziemy przeglądu póki nie wymienimy ogumienia.Hamulce
Później auto przejeżdża na stanowisko rolkowe. Tam komputerowo weryfikowany jest stan hamulców. By wynik był pozytywny wskaźnik skuteczności hamulca roboczego musi przekraczać 50%, a postojowego – 25%. Różnica siły hamowania na kołach jednej osi nie może natomiast przekraczać 30% – większa wartość może doprowadzić do utraty kontroli nad samochodem w czasie gwałtownego hamowania. Komputer sprawdza także skuteczność tłumienia amortyzatorów, która musi być większa niż 40%, a różnica między nimi na jednej osi nie może przekraczać 15%.Spaliny
Równie ważny jest poziom emisji szkodliwych substancji. Jeżeli w czasie badania analizującego wydzielanie węglowodorów i dwutlenku węgla do atmosfery zostaną stwierdzone nieprawidłowości – zostaniemy odesłani z kwitkiem. Podobnie ma się to w przypadku czarnej chmury z rury diesla lub zbyt głośnego wydechu.Podwozie i nadwozie
Diagnosta sprawdza także stan zawieszenia samochodu. Niedopuszczalne są luzy w maglownicy, przy sworzniach, mocowaniu wahaczy i kolumn resorujących oraz przy końcówkach drążków kierowniczych. Jeżeli specjalista zauważy jakiekolwiek wycieki płynu hamulcowego, oleju czy płynów eksploatacyjnych – również auto nie przejdzie przeglądu. Podobnie gdy pojazd ma pękniętą szybę lub jest zardzewiały. Zbyt duża korozja elementów konstrukcyjnych także może być powodem niepostawienia stempla w dowodzie rejestracyjnych.Pasy, wycieraczki, klakson
Nie możemy zapominać także o bezpieczeństwie osób podróżujących pojazdem. W tym celu sprawdzane są pasy bezpieczeństwa i aktywne systemy – takie jak poduszki powietrzne i napinacze pasów. Na przeglądzie sprawdzane są również wycieraczki przedniej szyby i klakson.Instalacja LPG
Jeżeli mamy samochód na gaz – na przegląd musimy zabrać ze sobą dokument legalizacyjny butli. Jest on wydawany na 10 lat i w momencie przeglądu musi być ważny. Specjalista za pomocą specjalnego czujnika sprawdzi również szczelność samej instalacji.Fot. Fotolia