Nowo wyprodukowane auta prosto z salonu muszą przejść ten proceder przed upływem trzech lat od ich pierwszej rejestracji. Następny przegląd powinien się odbywać po dwóch kolejnych. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku wszystkich starszych aut. Jeśli jesteśmy właścicielami samochodu, którego wiek przekroczył 5 lat, mamy obowiązek corocznych kontroli technicznych.
Co sprawdza się na stacji kontroli pojazdów
Podczas kontroli szczegółowo sprawdza się opony, czy mają odpowiednią głębokość bieżnika i są wolne od zniekształceń i uszkodzeń. Oświetlenie to kolejna istotna kwestia, która w dużej mierze wpływa na widoczność. Na stacji kontroli sprawdza się przede wszystkim jego poprawne ustawienie. Wydaje się być to błahą sprawą, jednak od tego zależy komfort a także bezpieczeństwo naszej jazdy. Kiedy lampy są źle wyregulowane, mamy nieodpowiednio oświetloną drogę i oślepiamy innych uczestników ruchu. Wpływ na widoczność mają też szyby. Kolejnym istotnym elementem sprawdzanym podczas kontroli są hamulce. Do ich kontroli wykorzystuje się tzw. rolki, na które wjeżdża się autem i następnie postępuje zgodnie z poleceniami diagnosty. Tam badana jest skuteczność hamowania oraz równomierny rozkład sił na poszczególne osie. Następnie kontrolowany jest układ kierowniczy. W tym przypadku ważne są prawidłowe mocowania w nim. Szczegółowo badane jest też zamocowanie kół oraz ich prawidłowe ustawienie
Wyposażenie auta i jego wpływ na środowisko
Kontrola auta nie kończy się tylko na sprawdzeniu zawieszenia, układów w aucie i jego opon. Oceniany jest stan elementów przymocowanych do pojazdu, takich jak m.in. haki, rury wydechowe i zderzaki. Wszystkie powinny być trwale przytwierdzone, w przeciwnym przypadku coś może odpaść podczas jazdy, zwłaszcza przy dużej prędkości. Diagnosta sprawdza też nadwozie, kabinę pojazdu, fotele, pasy bezpieczeństwa. Zawsze kontroluje się też obecność trójkąta oraz stan poduszek powietrznych. W przypadku, gdy auto ma instalację gazową lub jest to specjalny typ pojazdu np. nauka jazdy lub taksówka, jest on sprawdzany bardziej szczegółowo w zakresie dodatkowego wyposażenia. Zazwyczaj na końcu badania przychodzi czas na ocenę uciążliwości ekologicznej pojazdu.