Aby otrzymać dodatek osłonowy, trzeba złożyć wniosek. Termin mija 31 października 2022 roku. Pieniądze będą wypłacane przez gminy, które otrzymają dotacje z budżetu państwa. Wnioski zostaną zrealizowane najpóźniej do 2 grudnia 2022 roku.
Po przekroczeniu progu dodatek przyznawany jest na zasadzie "złotówka za złotówkę"
Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wsparcie obejmie blisko 7 mln gospodarstw domowych, co stanowi prawie połowę wszystkich gospodarstw w naszym kraju. Na ten cel rząd przeznaczył ponad 4 mld zł. Kwota dofinansowania uzależniona od źródła ogrzewania. I tak:
- jednoosobowe gospodarstwo domowe, przy założeniu, że jego dochód nie przekroczy 2100 złotych, otrzyma 400/500 zł,
- gospodarstwo 2-3 osobowe, przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę, otrzyma 600/750 zł,
- gospodarstwo 4-5 osobowe, przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę, otrzyma 850 zł/1062,50 zł,
- gospodarstwo 6- i więcej osobowe otrzyma 1150 zł/ 1437,50 zł, przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę.
Ministerstwo informuje, że w przypadku dodatku osłonowego obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że będzie on przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a jego kwota będzie pomniejszana o pułap tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł.
Sprawdź, gdzie pobrać i złożyć wniosek
Aby skorzystać z dodatku osłonowego, należy złożyć wniosek o jego wypłatę w urzędzie gminy albo urzędzie miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Zazwyczaj są to miejskie lub gminne ośrodki pomocy społecznej. Stamtąd też powinniśmy pobrać wniosek.Wniosek możemy również wysłać drogą elektroniczną. Musimy jednak wiedzieć, że wówczas trzeba wydrukować i zeskanować wypełniony dokument, ponieważ część urzędów wymaga, żeby była tam kopia naszego podręcznego podpisu, pomimo opatrzenia go również podpisem elektronicznym. Taki wniosek należy później dołączyć. Ale po kolei.
Dodatek osłonowy. Jak złożyć online? Krok po kroku
W pierwszej kolejności musimy zalogować się na portalu epuap.gov.pl. Następnie wchodzimy w zakładkę " Katalog spraw" (na górze, po lewej stronie). Po kliknięciu pojawi się ikona " Znajdź urząd, w którym chcesz załatwić sprawę". Musimy tu wpisać dokładną nazwę urzędu, do którego chcemy wysłać wniosek. Możemy również wpisać nazwę miasta i wówczas z całej listy odnaleźć interesujący nas urząd i wcisnąć przycisk "wybierz".Dalej musimy odnaleźć "Pismo ogólne do podmiotu publicznego - stary wzór" i wcisnąć przycisk "Załatw sprawę". W kolejnym kroku w oknie "Ustaw/zmień adresata" wpisujemy nazwę naszej instytucji (Miejskiego czy gminnego OPS). Poniżej w oknie, gdzie mamy ustawić rodzaj pisma, odszukujemy "Wniosek", a poniżej, w tytule pisma wpisujemy np. "Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego". Dalej mamy duże okno, w którym możemy - przykładowo - napisać: "Dzień dobry, zwracam się z prośbą o rozpatrzenie mojego wniosku o wypłatę dodatku osłonowego. Wniosek w załączniku".
Następnie przechodzimy na koniec strony, gdzie odnajdujemy zielony plus. Klikamy w niego, po czym dołączamy zeskanowany i zapisany wcześniej na naszym komputerze wniosek. Klikamy "dalej" a potem "podpisz". Wysłany wniosek możemy odnaleźć w naszej skrzynce, którą znajduje po lewej stronie portalu.
Informację o przyznaniu dodatku otrzymamy na wskazany we wniosku adres e-mail. Jeżeli go nie wpisaliśmy, wówczas dodatek od razu wpłynie na konto bankowe, które podaliśmy. Jeżeli nie podaliśmy numeru konta, pieniądze odbierzemy w urzędzie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.