reklama

Ile można zapakować w auto?

Opublikowano:
Autor:

Ile można zapakować w auto? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów. Dotyczą one pojemności silnika, ilości miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród nich jest jeszcze jeden, często przez użytkowników pojazdów lekceważony - DCM, czyli dopuszczalna masa całkowita. Określa on masę pojazdu na postoju wraz z osobami i ładunkiem. Przekroczenie tego parametru niesie za sobą negatywne konsekwencje i jest szczególnie niebezpieczne.Zwiększenie masy pojazdu powoduje, że jego zdolność do reagowania w sytuacjach awaryjnych jest zmniejszona, co może doprowadzić do wypadku. Obciążony samochód potrzebuje więcej miejsca, by się zatrzymać. Dodatkowo, kierowcy mogą być nieświadomi wydłużonej reakcji pojazdu i przez to ryzyko udziału w niebezpiecznym zdarzeniu jest większe. Przeładowany samochód, załadowany nieprawidłowo z ładunkiem niesymetrycznym, w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub nagłego skrętu może doprowadzić do poślizgu, czy nawet wywrócenia. Oprócz przestrzegania limitów ładowności, bardzo ważne jest prawidłowe rozmieszczenie bagażu.

Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów. Dotyczą one pojemności silnika, ilości miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród nich jest jeszcze jeden, często przez użytkowników pojazdów lekceważony - DCM, czyli dopuszczalna masa całkowita. Określa on masę pojazdu na postoju wraz z osobami i ładunkiem. Przekroczenie tego parametru niesie za sobą negatywne konsekwencje i jest szczególnie niebezpieczne.Zwiększenie masy pojazdu powoduje, że jego zdolność do reagowania w sytuacjach awaryjnych jest zmniejszona, co może doprowadzić do wypadku. Obciążony samochód potrzebuje więcej miejsca, by się zatrzymać. Dodatkowo, kierowcy mogą być nieświadomi wydłużonej reakcji pojazdu i przez to ryzyko udziału w niebezpiecznym zdarzeniu jest większe. Przeładowany samochód, załadowany nieprawidłowo z ładunkiem niesymetrycznym, w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub nagłego skrętu może doprowadzić do poślizgu, czy nawet wywrócenia. Oprócz przestrzegania limitów ładowności, bardzo ważne jest prawidłowe rozmieszczenie bagażu.

Oprócz pilnowania, by nie przeładować pojazdu, powinniśmy odpowiednio zabezpieczać bagaż. Źle zabezpieczony pakunek podczas jazdy i manewrów, może się przesunąć i doprowadzić do zmiany środka ciężkości, a w konsekwencji do zmiany toru jazdy. - Pamiętajmy też, by ładunek nie utrudniał prowadzenia pojazdu kierującemu i nie zasłaniał widoczności świateł, tablicy rejestracyjnej i kierunkowskazów - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Zmiana ciężaru pojazdu ma wpływ również na prawidłowe działanie opon. Powinniśmy pamiętać, by wraz z ilością osób w samochodzie rosło ciśnienie w oponach. Informacje na temat odpowiednich wartości ciśnienia znajdują się w instrukcji pojazdu albo są umieszczone w samochodzie, najczęściej na drzwiach kierowcy albo przy wlewie paliwa.

Zmiana masy samochodu ma również wpływ na światła. Powinniśmy je regulować w zależności od obciążenia pojazdu, w starszych samochodach sami, a w nowoczesnych, automatycznie ustawianych, powinniśmy przynajmniej raz w roku sprawdzić poprawność ich ustawienia na stacji diagnostycznej lub w serwisie.

Przekraczanie masy całkowitej najczęściej kojarzone jest z samochodami ciężarowymi, jednak problem ten dotyczy również aut osobowych. Konsekwencje przeładowania pojazdu mają niebagatelny wpływ na jego zachowanie i nasze bezpieczeństwo, dlatego bez wyjątków powinniśmy zachować staranność w układaniu bagażu i pilnowaniu jego właściwej masy. Informację o dopuszczalnej masie całkowitej każdy zainteresowany znajdzie w dowodzie rejestracyjnym - pozycja oznaczona kodem - F.2.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE