„Bezpieczny przejazd” czyli „Szlaban na ryzyko, posłuchaj głosu rozsądku!” to kolejne działania o charakterze informacyjno – profilaktycznym prowadzona przez krotoszyńskich policjantów wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kierowcy tego dnia byli informowani o zagrożeniach i konsekwencjach wynikających z naruszania przepisów drogowych w rejonie przejazdów kolejowych – mówi Piotr Szczepaniak, rzecznik prasowy krotoszyńskiej policji.
Akcja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów i kierowców na przejazdach kolejowo – drogowych.
Akcję odbyła się na przejeździe kolejowym przy ulicy Koźmińskiej w Krotoszynie oraz w miejscowości Gorzupia przy ul. Krotoszyńskiej i Lipowej.. Kierowcom, oraz rowerzystom rozdawano ulotki, kamizelki odblaskowe oraz gadżety związane z„Bezpiecznym Przejazdem…”. Akcja cieszyła się również dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności - wskazuje Piotr Szczepaniak.
Wskazówki i fakty dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych:
- Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.
- Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.
- Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
- Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
- Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
- Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
- Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
- Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
- Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.