Niemal 30% ludzi w naszym kraju styka się z nieuczciwymi praktykami rynkowymi, nieuznanymi reklamacjami i innymi problemami konsumenckimi. Prawie każdy z nas był kiedyś niezadowolony z zakupionego towaru czy usługi. Każdy z nas toczył batalię z nieuczciwym sprzedawcą. Niestety bywa i tak, że przedsiębiorcy nie uznają naszych roszczeń i zostajemy z niechcianym towarem.
- Od black week zaczyna się szczególny okres polowania na klienta - konsumenta. Mamy obniżki w związku z „czarnym tygodniem”, a potem kolejne promocje na mikołajki, czy Święta Bożego Narodzenia, zwroty nietrafionych prezentów, zakupy walentynkowe. Od połowy listopada do połowy lutego mamy szaleństwo i dużo więcej kupujemy, co statystycznie oznacza, że tych problemów konsumenckich jest więcej - mówi Małgorzata Miś, prezes Stowarzyszenia Ochrony Konsumentów Aquila.
Część z nas nie wie, gdzie szukać pomocy, bo w naszym kraju konsumenci nie mają systemowego wsparcia. Miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów w zdecydowanej większości pracują tylko na część etatu i są „zasypani” sprawami. Z kolei, profesjonalna pomoc prawna nie należy do tanich usług. Nie oznacza to, że jesteśmy na straconej pozycji.
Centrumkonsumenckie.pl oferuje bezpłatną pomoc prawną
Bezpłatne wsparcie prawne można otrzymać za pośrednictwem portalu centrumkonsumenckie.pl. Udział w tworzeniu serwisu brało m.in. Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila. Wystarczy wejść na stronę i wypełnić formularz porady konsumenckiej, aby otrzymać dopasowaną do swojej sprawy poradę. Stowarzyszenie ma dość duże doświadczenie w pomaganiu konsumentom.
- Zaczęliśmy od poradnictwa, współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz prowadziliśmy obsługę e-mailową skrzynki. Dziennie spływało 100 merytorycznych zapytań i, tym samym, tyle porad udzielaliśmy. Pomagamy nieodpłatnie przed sądem w sprawach konsumenckich. Zdarza się, że konsumenci „dochodzą do ściany”, nie są w stanie osiągnąć porozumienia ze sprzedawcą i brakuje tego merytorycznego wsparcia - ocenia prezes stowarzyszenia.
Jednocześnie zaznacza, że podejście konsumentów do dochodzenia swoich roszczeń przed sądem jest bardzo różne. Część z nich nie chce procesu, bo się boi. W drobniejszych sprawach bardzo często odpuszczamy, bo jesteśmy przekonani, że koszty dociekania naszych racji są wyższe od wartości przedmiotu sporu. Eksperci radzą, abyśmy tak łatwo się nie poddawali.
- Jeżeli mamy do czynienia z kimś, kto w sposób celowy nierzetelnie prowadzi swoją działalność, to takie odpuszczanie jest niczym innym jak przyzwoleniem na takie praktyki i - po prostu - przedłużaniem bezkarności takiej osoby, która zarabia pieniądze na tym, że postępuje nierzetelnie - zaznacza Małgorzata Miś.
Jak dalece sięga pomoc prawna oferowana przez stowarzyszenie?
- To zależy przede wszystkim od sprawy. Najpierw ją analizujemy i na tej podstawie ustalamy, jaka forma wsparcia jest potrzebna. Czasami jest to jedynie porada prawna, czasami - jako stowarzyszenie - interweniujemy pisemnie u przedsiębiorcy. Zdarza się, że wsparcie na etapie przedsądowym jest niewystarczające, chociaż racja jest po stronie konsumenta. Wtedy jako stowarzyszenie pomagamy konsumentowi w sądzie w dwojaki sposób. Po pierwsze, zapewniamy profesjonalnego pełnomocnika, a z drugiej strony - przystępujemy do toczącego się postępowania sądowego. W ten sposób jesteśmy z konsumentem od samego początku do momentu wydania wyroku - odpowiada Małgorzata Miś.
Pomoc jest nieodpłatna. Konsument musi zapłacić jedynie 20 zł opłaty kancelaryjnej i 17 zł opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
Pomagali seniorom oszukiwanym na pokazach
Kilka lat temu stowarzyszenie pomagało seniorom, którzy padali ofiarami nieuczciwych przedsiębiorców na różnego rodzaju pokazach. Osoby starsze na licznych eventach decydowały się na zakup towaru za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych, po czym okazywało się, że nabywają produkt bardzo słabej jakości za wielokrotnie wyższą cenę niż wynosi wartość rynkowa.
- Seniorzy nie chcą być odbierani jako osoby nieporadne, które łatwo oszukać. Nie lubią się do tego przyznawać, boją się. Często dopiero po kilku miesiącach członkowie rodziny dowiadują się, co się wydarzyło i wtedy senior się przyznaje. Czasem odkręcenie takiej sytuacji jest trudne, aczkolwiek nie jest niemożliwe i też pomagamy - mówi prezes Stowarzyszenia Ochrony Konsumentów Aquila.
Prawnicy organizacji pomagają nie tylko seniorom, ale i innym konsumentom, którzy proszą o pomoc w bardzo różnorodnych sprawach.
Dropshipping - coraz więcej oszustw
Aktualnie, jak mówi Małgorzata Miś, rośnie liczba oszustw związanych z dropshippingem (model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez internet, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę - przyp. red.).
- Konsument przy jak najmniejszej ilości kliknięć powinien dokonać szybkiego i sprawnego zakupu. Często zdarza się, że gdzieś w tym wszystkim gubi się rzetelne informowanie klienta o tym, że nie zawiera umowy z polskim sprzedawcą, tylko ze sprzedawcą z Chin. W takim przypadku klienci niespodziewanie otrzymują informację, że muszą zapłacić cło, o którym wcześniej nie byli poinformowani. Największe problemy są jednak w przypadku reklamacji lub zwrotu towaru - wskazuje prezes Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila.
Małgorzata Miś zaznacza, że portal centrumkonsumenckie.pl jest w trakcie rozbudowy. Docelowo, już wkrótce, będzie miał więcej funkcjonalności. Jedną z nich będzie możliwość zaciągania i obsługi pism. Co ważne, portal nie ma ograniczenia regionalnego. Poradę mogą uzyskać mieszkańcy całej Polski. Co ważne, z witryny bez problemu mogą również korzystać osoby z niepełnosprawnościami - strona przygotowana jest zgodnie ze standardem WCAG 2.0.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.