Mieszkańcy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa na budowę obwodnicy czekają od lat. I przez lata słyszeli, że obwodnica będzie. Kiedyś. Teraz jednak ten moment jest coraz bliżej. 2 lata temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadziła konsultacje społeczne z mieszkańcami, proponując trzy warianty przebiegu obwodnicy Krotoszyna Zdun i Cieszkowa.
W każdej z opcji przewidziano, że obwodnica omijać będzie Krotoszyn po zachodniej stronie miasta (obwodnica zaczynać się będzie w okolicy Bożacina, a kończyć za Cieszkowem). We wszystkich wariantach zaplanowano pięć skrzyżowań z innymi drogami. Niektóre z obecnie istniejących dróg, które przecięłaby nowa "krajówka", mają zostać zastąpione wiaduktami, niektóre zaś będą się urywać przy drodze krajowej nr 15. W planach są jednak też drogi serwisowe, które doprowadzą do najbliższych wiaduktów. W zależności od wariantu, zaplanowano też osiem lub dziewięć nowych obiektów inżynierskich - m.in. wiadukty nad liniami kolejowymi i drogami.
Wybrano przebieg obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa
Po konsultacjach społecznych, kryteriach środowiskowych, a także biorąc pod uwagę kryteria ekonomiczne, społeczne i techniczne w końcu wybrano najkorzystniejszy wariant przebiegu obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zdecydowano się na wariant nr 2 (kolor niebieski). GDDKiA skierowała także wniosek do Urzędu Miejskiego w Krotoszynie o wydanie decyzji środowiskowych uwarunkowań dla budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15.
Długość projektowanej trasy wynosi 17,2 km. Wydana przez Urząd Miasta i Gminy Krotoszyn decyzja ostatecznie zatwierdzi przebieg drogi. Pozwoli też na ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj - informuje GDDKiA w Poznaniu.
Którędy będzie przebiegać obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa?
Obwodnica zacznie się na południe od miejscowości Guzowice w gminie Cieszków.
Obwodnica zmierza w kierunku północnym, gdzie przecina drogę powiatową 1414D. W tym miejscu zaprojektowane zostało skrzyżowanie umożliwiające zjazd z obwodnicy zarówno na drogę powiatową jak i na stary ślad drogi krajowej nr 15. Dalej obwodnica biegnie w kierunku północnym omijając miejscowości Cieszków oraz Zduny po stronie zachodniej - relacjonują przedstawiciele GDDKiA w Poznaniu.
W Zdunach zostało zaprojektowane skrzyżowanie obwodnicy z drogą powiatową, która prowadzi do Baszkowa. Skrzyżowanie będzie odsunięte na zachód od linii energetycznej wysokiego napięcia, by zachować funkcjonowania oczyszczalni ścieków i ulicy Przemysłowej.
Dalej obwodnica zmienia wiedzie w kierunku północno-zachodnim, wchodząc na Obszar Natura 2000 i omijając (po stronie zachodniej) tereny zabudowane Konarzewa. Na przecięciu z drogą powiatową 5500P zaprojektowano skrzyżowanie.
W dalszym przebiegu trasa prowadzi wiaduktem nad linią kolejową nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice i pomiędzy Krotoszynem a Lutogniewem, gdzie na przecięciu z DK36 zaprojektowano skrzyżowanie. Następnie trasa mija od wschodu Wróżewy i od zachodu Bożacin, przecinając linię kolejową nr 281 Oleśnica - Chojnice by włączyć się poprzez skrzyżowanie do istniejącej DK15 - relacjonuje GDDKiA.
Długość obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa to 17,2 km. Celem budowy obwodnicy jest odciążenie i przejęcie wiekszości ruchu tranzytowego obecnej drogi krajowej nr 15.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.