Od 1 lipca 2023 r. można składać wnioski o "świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa". Nie każdy jednak może otrzymać dodatkowe pieniądze. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić.
Dodatek dla sołtysów i sołtysek. Kto dostanie pieniądze?
Świadczenie mogą otrzymać osoby, które pełniły funkcję sołtysa i uzyskały wiek emerytalny. To jednak tylko jeden z warunków. Zgodnie z ustawą świadczenie w wysokości 300 zł miesięcznie będzie przyznawane osobie, która pełniła wskazaną funkcję przez dwie kadencje, nie mniej niż przez 8 lat. Co ważne, jak informuje ministerstwo, przy ustalaniu okresu pełnienia pracy na rzecz wsi nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa KRUS przyznaje wszystkim osobom pełniącym tę funkcję, niezależnie od pobieranego świadczenia emerytalno-rentowego z ZUS lub innego organu rentowego
– zaznacza Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pieniędzy nie otrzymają osoby, które zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa, nawet jeżeli spełniły poprzednie dwa warunki.
Wypłata świadczenia. Jakie dokumenty trzeba wypełnić, aby dostać dodatkowe 300 złotych?
Według rządzących, warunki do otrzymania świadczenia spełnia 40 tys. osób. Aby dostawać dodatek w wysokości 300 zł, niezbędne jest złożenie wniosku do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Wzór dokumentu znajdziecie w naszej galerii pod artykułem. Z jego wypełnieniem nie warto zwlekać, ponieważ świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie.Do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji (należy go szukać na stronie albo bezpośrednio w placówce danego urzędu),
- oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa (wzór wniosku znajdziecie w naszej galerii pod artykułem).
Ministerstwo podpowiada, że w przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje można dostarczyć pisemne oświadczeniem o spełnieniu tego wymogu. Musi ono być potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Decyzja w sprawie o przyznanie świadczenia będzie wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku.
Kwota świadczenia będzie podlegała corocznej waloryzacji – od 1 marca danego roku – o wskaźnik waloryzacji ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Maksymalny limit wydatków budżetowych w projekcie ustalono na kwotę 74 mln zł w 2023 r. W kolejnych latach ma rosnąć – od ponad 162 mln zł w 2024 r. do prawie 233 mln zł w 2032 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.