reklama

Dla wielu to praca marzeń. Zarobki? Można się przewrócić z wrażenia!

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: PAŻP

Dla wielu to praca marzeń. Zarobki? Można się przewrócić z wrażenia! - Zdjęcie główne

Rozpoczęcie pracy poprzedza dwuletni kurs. | foto PAŻP

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i ŚwiatDo 28 maja trwa nabór do pracy na kontrolera ruchu powietrznego. Do elitarnego grona dołączą tylko najlepsi z najlepszych. I jak na najlepszych przystało będą też zarabiać.
reklama
reklama

Jest praca dla kontrolera ruchu powietrznego. Osoby, które dołączą do zespołu, muszą przejść szkolenie. "Niezwykle wymagające" 

– Nauka zawodu kontrolera ruchu lotniczego jest niezwykle wymagająca – przyznaje agencja. Przed osobami, które się zakwalifikują wiele egzaminów, które warunkują przejście do kolejnych etapów. Zajęcia trwają od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15. – Kurs jest mocno angażujący i obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa, nie ma więc możliwości realizacji równoległych aktywności tj. studia czy inna praca – dodają nasi rozmówcy.

PAŻP przekonuje, że praca kontrolera ruchu powietrznego to wyjątkowy i fascynujący zawód, przez wielu postrzegany jako elitarny. Wykonują go osoby z różnymi pasjami.  – Wśród kontrolerów ruchu lotniczego są m.in. muzycy, lekarze, byłe stewardesy, piloci czy tancerze i sportowcy – informuje Marcin Hadaj, rzecznik prasowy agencji. 

reklama

Zdobycie elitarnego zawodu, dającego przynależność do ściśle wyselekcjonowanej, doskonale przeszkolonej i niezwykle ambitnej grupy profesjonalistów to obecnie cel wielu młodych osób. Jeśli dodamy do tego niekwestionowany prestiż, dobre wynagrodzenie, topowe zaplecze socjalne i ponadrynkowe benefity pracownicze, a jednocześnie brak dress codu, konieczności codziennego porannego wstawania do pracy i spędzania 8 godzin za biurkiem, to rysuje nam się obraz zawodu doskonałego – wylicza. 

Praca marzeń? Zobacz, kto ma szansę ją zdobyć

Kto ma szansę dołączyć do zespołu? Przede wszystkim osoby, które mają umiejętności myślenia koncepcyjnego i wyjątkowe zdolności analityczne, umiejętność pracy pod presją i w maksymalnym skupieniu przez kilka godzin, samodzielność w działaniu i jednocześnie doskonała współpraca w zespole, bardzo dobry stan zdrowia, nienaganna dykcja i posługiwanie się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2.

reklama

Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej podkreśla, że ruch lotniczy w zakresie jego kontroli w przestrzeni powietrznej cechuje się ciągłą zmiennością, więc odporność na takie sytuacje jest również niezbędna.

Nie obędzie się również bez doskonałej orientacji w przestrzeni i myślenia „out of the box”, ponieważ niektóre problemy związane z kontrolą ruchu lotniczego najskuteczniej rozwiązują osoby cechujące się niestandardowym podejściem i nieszablonym myśleniem – dodaje pani prezes.

Kontrolerzy ruchu lotniczego odpowiadają nie tylko za bezpieczeństwo wszystkich operacji lotniczych, ale również za efektywny ruch samolotów oraz unikanie opóźnień w ruchu, które generują problemy dla całego rynku lotniczego.

Agencja Żeglugi Powietrznej informuje, że to od ich orientacji przestrzennej, a często „ręcznego” ustawiania samolotów przelatujących przez Polskę w odpowiednich obszarach przestrzeni lotniczej, startujących i lądujących, a także podchodzących do lądowania zależy to, jak długo pasażerowie będą w podróży oraz np. to, czy – mając zaplanowaną przesiadkę na odległym lotnisku – zdążą na drugi samolot. Dlatego myślenie i planowanie strategiczne jest w tej profesji również niezbędne.

Licencję Kontrolera Ruchu Lotniczego otrzymają najlepsi – po zdaniu państwowego egzaminu 

Zatrudniani przez nich kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w Warszawie oraz w ośrodkach regionalnych. Czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów około 3000 samolotów znajdujących każdego dnia w polskiej przestrzeni powietrznej.

Aby zdobyć ten najbardziej odpowiedzialny zawód świata, trzeba ukończyć 2-letni kurs organizowany przez PAŻP, podzielony na trzy etapy:

  1. Kurs teoretyczny (z wynagrodzeniem miesięcznym równym wynagrodzeniu minimalnemu krajowemu) trwający ok. pół roku w Warszawie
  2. Kurs symulatorowy (z wynagrodzeniem równym wynagrodzeniu minimalnemu krajowemu) trwający ok. 6 miesięcy w Warszawie
  3. Kurs na stanowisku pracy pod nadzorem instruktora (z wynagrodzeniem 6000 zł miesięcznie) trwający ok. 12 miesięcy w jednej z wybranych lokalizacji w Polsce.
Po jego ukończeniu należy przystąpić do państwowego egzaminu. Po pozytywnej weryfikacji kandydat otrzyma licencję Kontrolera Ruchu Lotniczego i będzie mógł dołączyć do zespołu. 

Osoby, które są zainteresowane kursem, powinny aplikować poprzez stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Miesięczne zarobki? W innych miejscach nie zarobisz tyle w rok

Ci, którym uda się dostać na dwuletnie szkolenie, w zależności od jego etapu będą zarabiać od 3 221,98 zł netto do 6 tys. złotych. O ile wzrośnie ich wynagrodzenie, kiedy dołączą do zespołu? 

Kontrolerzy ruchu lotniczego należą do jednej z najlepiej zarabiających grup zawodowych na całym świecie. Podobnie jest w Polsce. Od 2024 roku, jak poinformował portal Money, kontroler może liczyć na zarobki rzędu 40 tys. 453 zł, kontroler-instruktor 51 tys. zł 863 zł, senior-kontroler z 25-letnim stażem 68 tys. 163 zł. Oczywiście miesięcznie. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama