Numer alarmowy 112 został wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej). Numer 112 obowiązuje, m.in. w państwach Unii Europejskiej, ale i poza nią. Tak jest np. w Szwajcarii.
Centrum Powiadamiana Ratunkowego działa w 17 miastach
W Polsce numer alarmowy 112 jest odbierany przez operatorów numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Takich jednostek jest łącznie 17 - po jednym w każdym województwie, oprócz Mazowsza. Tam są dwa - w Warszawie i Radomiu. W 2020 roku 1365 polskich operatorów numeru alarmowego odebrało aż 21 mln zgłoszeń.W sytuacji awarii systemu teleinformatycznego, bądź jego przeciążenia w danym centrum - połączenia telefoniczne, których nie są w stanie obsłużyć operatorzy numerów alarmowych tego centrum, automatycznie zostają skierowane do wolnych operatorów numerów alarmowych w pozostałych CPR-ach.
Kiedy dzwonić do Centrum Powiadamiania Ratunkowego?
Numer 112 należy wybrać w sytuacjach nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak: wypadki drogowe, silne krwawienie i uszkodzenie ciała, omdlenia i utrata świadomości, pożary, przypadki porażenia prądem, kradzieże, włamania, rozboje i inne przypadki użycia przemocy, rozpoznania osoby poszukiwanej przez policję, czy innej sytuacji nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa albo porządku publicznego.Jak podkreślają przedstawiciele służb, osoba, która dzwoni na numer alarmowy 112 bez potrzeby i uzasadnienia, może blokować linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy.
Kiedy nie dzwonić na 112?
Fikcyjnych zgłoszeń nie brakuje. Dzwoniący pytali o pogodę, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej czy lotniczej. Wyrażali też opinię na dowolne tematy, wydarzenia czy osoby. Nie brakowało takich, którzy wzywali taksówkę, zamawiali pizzę czy pomoc drogową, a także chcieli uzyskać poradę prawną czy medyczną.
eCall - samochód sam wybiera numer 112
Jak zauważają przedstawiciele Instytutu Transportu Samochodowego - w ramach infrastruktury telefonu alarmowego 112 - działa także ogólnoeuropejski system eCall. Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych (do 3,5 tony) są wyposażane w moduł wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia.
Rolą usługi ratunkowej eCall, która ma charakter publiczny i bezpłatny, jest skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadkach drogowych o 60 proc. w mieście i 50 proc. poza obszarami zabudowanymi. Szacuje się, że eCall jest w stanie zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drodze o 4 proc., a poważnych obrażeń o 6 proc. Dzięki niemu możliwe będzie zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w krajach UE o 2,5 tys. rocznie - czytamy w komunikacie ITS.
Wybierając 112, nie dodzwonisz się bezpośrednio do krotoszyńskich służb
Od 2018 roku dyżurni krotoszyńskiej policji nie obsługują już numeru telefonu 997. Z kolei, od 22 października 2021 roku do strażaków w Krotoszynie nie doddzwonimy się pod numer 998. Wybierając te numery, połączymy się z Centrum Powiadamiana Ratunkowego w Poznaniu (lub w przypadku przeciążenia linii - do innego miasta wojewódzkiego). Jak zatem skontaktować się z rawickimi jednostkami policji czy straży pożarnej? Wystarczy wybrać ich numery stacjonarne. Są to:Komenda Powiatowa Policji w Krotoszynie: 47 77 53 200
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Krotoszynie: 47 771 81 10, 47 771 81 11
Jak na razie, bez zmian funkcjonuje numer alarmowy Pogotowia Ratunkowego: 999.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.