reklama

Krotoszyński Budżet Obywatelski. Trwa głosowanie [LISTA PROJEKTÓW]

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: UM Krotoszyn

Krotoszyński Budżet Obywatelski. Trwa głosowanie [LISTA PROJEKTÓW] - Zdjęcie główne

foto UM Krotoszyn

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościSprawdź, jakie projekty zostały zgłoszone do tegorocznej edycji Krotoszyńskiego Budżetu Obywatelskiego i oddaj swój głos. Zostało tylko kilka dni
reklama
reklama

O tym, które z nich zostaną zrealizowane zdecydują mieszkańcy gminy Krotoszyn. 

Krotoszyński Budżet Obywatelski - głosowanie

Do 22 października do godziny 23:59 trwa głosowanie na stronie internetowej Krotoszyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Głos można oddać także w Punkcie Informacyjnym Urzędu Miejskiego w Krotoszynie. Punkt czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:40. 

W tegorocznej puli jest 150 tys. zł do podziału na zwycięskie projekty. Ogłoszenie wyników nastąpi 31 października o godzinie 12:00. 

Zapraszamy do udziału w trzeciej edycji Krotoszyńskiego Budżetu Obywatelskiego, który jest Waszym pomysłem w lokalnym środowisku. W 2024 r. przeznaczamy na to zadanie kwotę w wysokości 150 000 zł. Jak wiadomo, ideą Budżetu Obywatelskiego jest realny wpływ mieszkańców na ich otoczenie. Potwierdzają to dane, w szczególności zaangażowanie Mieszkańców podczas głosowania. Zachęcam do czynnego udziału i współdecydowania o rozwoju Miasta i Gminy Krotoszyn - mówi burmistrz Krotoszyna, Franciszek Marszałek.

reklama

Projekty zgłoszone do Krotoszyńskiego Budżetu Obywatelskiego

W tegorocznej edycji Krotoszyńskiego Budżetu Obywatelskiego bierze udział 9 projektów. Każdy mieszkaniec gminy Krotoszyn może oddać głos tylko na jeden projekt. 

"Zielona klasa" przy Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Lutogniewie

Kwota: 49.200 zł

Opis projektu: "Zielona klasa" zostanie umieszczona w ogrodzie obok budynku szkoły przy istniejącym placu zabaw w otoczeniu drzew. Od wielu lat teren wokół szkoły jest otwarty i ogólnodostępny. Przede wszystkim korzystają z niego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym nie tylko w czasie zajęć, które odbywają się w placówce, ale także w godzinach popołudniowych oraz w dni wolne. Drewniana altana będzie wykorzystywana w celu przeprowadzania różnego rodzaju zajęć dydaktycznych, ekologicznych, integracyjnych, artystycznych i innych spotkań. Uczniowie będą mogli spędzać tam czas podczas przerw między lekcjami. Przede wszystkim jednak altana będzie słuzyć jako dodatkowa sala lekcyjno-plenerowa. Wyposażona w ławki, stoliki i tablicę będzie mogła zastąpić tradycyjną salę lekcyjną. Uatrakcyjni to zajęcia lekcyjne, a tym samym sprawi dzieciom radość, satysfakcję i przyczyni się do budowania lepszych relacji między rówieśnikami. Podkreślić należy, że nauczyciele szkoły organizują bardzo wiele wydarzeń integracyjnych, kulturowych oraz rozrywkowych na terenie placówki. Są to m.in Święto Pieczonego Ziemniaka, Dzień Ziemi, Dzień Sportu, Dzień Języków Obcych, dzięki którym uczniowie nabywają wiele umiejętności społecznych, kulturowych, uczą się współzawodnictwa i współpracować ze sobą. Zielona klasa będzie mogła być wykorzystywana do organizacji np. Dnia Matki i Ojca czy innych pikników integracyjnych rodziców. Realizacja projektu poprawi estetykę wioski, zapewni bezpieczne i atrakcyjne miejsce do spędzania wolnego czasu. Dorośli, którzy będą sprawować opiekę nad bawiącymi się na placu zabaw dziećmi będą mogli skorzystać z wyposażenia altany. Dodatkowo realizacja projektu przyczyni się także do rozwoju inicjatyw lokalnych i integracji nie tylko dzieci, ale także całej społeczności wiejskiej oraz rozwoju infrastruktury publicznej".

reklama

Miejski Szlak Powstania Wielkopolskiego w Krotoszynie

Kwota: 37.450 zł

Opis projektu: Zwycięskie Powstanie Wielkopolskie 1918-1919, które miało bezpośredni wpływ na przynależność ziem byłego zaboru pruskiego do odrodzonego państwa polskiego, zajmuje szczególne miejsce w historii Krotoszyna. To właśnie wydarzenia sprzed ponad 100 lat zadecydowały o tym, iż nasi przodkowie mogli żyć w wolnej Polsce. Na terenie Krotoszyna jest wiele miejsc związanych z walkami powstańczymi, dlatego też Miejski Szlak Powstania Wielkopolskiego ma na celu podtrzymać pamięć o tych miejscach i wydarzeniach. Projekt zakłada stworzenie ścieżki edukacyjno-historycznej ulicami Krotoszyna, aby przedstawić znane dziś miejsca w kontekście historycznym. Dzięki realizacji projektu możliwa będzie podróż historyczna, którą rozpoczniemy przy Dworcu PKP (tam gdzie wówczas wszystko się zaczęło) poprzez koszary dworcowe, kasyno oficerskie, pocztę i gazownię, Pomnik Wolności, Rynek, Szkołę Podstawową nr 1 i Bazar, koszary von Steinmetza, Pomnik Powstańców Wielkopolskich, po seminarium nauczycielskie, gdzie znajdował się lazaret wojskowy.

Miejski Szlak Powstania Wielkopolskiego będzie prowadził do 10 miejsc nierozerwalnie związanych z przebiegiem Powstania Wielkopolskiego na terenie Ziemi Krotoszyńskiej. W każdym z tych miejsc znajdować się będzie tablica informacyjna przedstawiająca historię danego miejsca wraz z fotografią przedstawiającą to miejsce bądź wydarzenia związane z tym miejscem w okresie działań powstańczych 1918-1919. Ponadto, tablica informacyjna będzie zawierała kod QR, po zeskanowaniu którego zainteresowany zostanie przekierowany na stronę internetową www.krotoszyn.pl, do dedykowanej zakładki MIEJSKI SZLAK POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO zawierającej szczegółowy opis danego miejsca bądź wydarzenia, włącznie z możliwością jego odsłuchu. Mając na celu szerzenie tradycji powstańczych, także wśród obywateli innych narodowości dostępne materiały będą również przetłumaczone na język angielski, a w przyszłości również inne języki. Utworzenie informacji o Miejskim Szlaku Powstania Wielkopolskiego w dedykowanej zakładce pozwoli na aktualizowanie jej zawartości. Możliwa również będzie rozbudowa funkcjonalności zakładki tematycznej wraz z rozwojem nowych technologii.

Powyższy projekt ma na celu propagowanie tradycji i historii mieszkańców Krotoszyna w walce o niepodległość, będąc jednocześnie podziękowaniem za ich bohaterstwo i poświęcenie. Doceniając przede wszystkim to, że Powstanie Wielkopolskie było wyrazem niezwykłego obywatelskiego zjednoczenia.

Projekt stanowić będzie kolejny asumpt do pielęgnowania tradycji Powstania Wielkopolskiego wśród lokalnej społeczności, stwarzając tym samym warunki do rozwijania zainteresowań historią naszej Małej Ojczyzny. Projekt wpisuje się w strategię rozwoju Miasta i Gminy Krotoszyn, w której to rozwój lokalnej turystyki i rekreacji jest kluczowym elementem".

Lokalizacja projektu:

1. Płn-zach. rejon Parku Dworcowego ul. Dworcowa, Krotoszyn
2. Płd.-wsch. rejon Parku Dworcowego ul. Fabryczna, Krotoszyn
3. Przedszkole nr 6 „Kubuś” z Oddziałami Integracyjnymi ul. Sienkiewicza 10, Krotoszyn
4. Płn-zach. rejon Parku Wojska Polskiego od strony Poczty Park Wojska Polskiego , Krotoszyn
5. Plac Jana Pawła II Plac Jana Pawła II, Krotoszyn
6. Rynek, rejon Ratusza Rynek , Krotoszyn
7. Aleje Powstańców Wielkopolskich na wysokości Szkoły Podstawowej nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich i Przedszkola Bajka al. Powstańców Wielkopolskich , Krotoszyn
8. Teren zielony przed budynkiem nr 2a ul. Młyńska 2a, Krotoszyn
9. Rejon Pomnika Powstańców Wielkopolskich ul. Zdunowska 43a, Krotoszyn
10. Szkoła Podstawowa nr 5 teren od strony ul. Staszica ul. Zdunowska 83, Krotoszyn

Poprawa wizerunku i obsługi klienta w punkcie Informacji Turystycznej

Kwota: 40.000 zł

Opis projektu: "Oddział PTTK działa w Krotoszynie od 1951 roku, a w jego skład wchodzi obecnie 370 członków. Jego siedziba mieści się w Muzeum Regionalnym im. H. Ławniczaka przy ul. Mały Rynek 1 od 1969 roku, kiedy to staraniami miejscowych działaczy PTTK , poklasztorne pomieszczenia stopniowo zaadaptowano na potrzeby Muzeum. W budynku muzeum w biurze Oddziału PTTK znajduje się również Punkt Informacji Turystycznej prowadzony przez Oddział PTTK. Punkt obsługuje przyjezdnych turystów i mieszkańców gminy Krotoszyn 4 dni w tygodniu. W punkcie turyści zaopatrzyć się mogą w publikacje, mapy i inne wydawnictwa dotyczące naszego obszaru, można uzyskać informację nt. najważniejszych i najciekawszych zabytkach oraz atrakcjach turystycznych naszego miasta, gminy i powiatu. Mieszkańcy gminy odwiedzają punkt, gdy chcą skorzystać z oferty PTTK – zapisać się na rajdy piesze i rowerowe, wyjazdy krajoznawcze, spacery po Krotoszynie
z przewodnikiem. Co roku Punkt Informacji Turystycznej obsługuje ok. 1000 turystów z całej Polski, jak również z zagranicy. W okresie wakacyjnym do dnia dzisiejszego tj. 16 sierpnia 2023 roku Punkt IT odwiedziło ok 450 osób. Z wydarzeń organizowanych przez PTTK korzysta co roku ok. 2 tys. mieszkańców gminy podczas imprez odpłatnych i nieodpłatnych.

Punkt Informacji Turystycznej i siedziba oddziału PTTK to miejsce publiczne i odwiedzane przez turystów z zewnątrz, dlatego też powinno być wizytówką gminy oraz spełniać standardy obsługi klienta - wyglądać reprezentacyjnie, estetycznie i być funkcjonalne. Odwiedzający turyści powinni czuć się tam komfortowo, a obsługa klienta powinna być profesjonalna. Dzięki realizacji zadania poprawią się również warunki pracy pracownika i wolontariuszy obsługujących Punkt it.

Celem naszego przedsięwzięcia jest poprawa wizerunku i warunków funkcjonowania oraz obsługi turystów w Punkcie Informacji Turystycznej w Krotoszynie.
W ramach zadania, które planujemy to odmalowanie dwóch pomieszczeń biura oraz zakupienie kompletu mebli, w tym 2 biurka, fotele biurowe, regały i witryny ekspozycyjne, stół wystawienniczy pełniący również funkcję lady.

W przygotowanie do remontu i posprzątanie po remoncie będą zaangażowani społecznie członkowie Towarzystwa (ok. 100 godz. x 35 zł/h = 3 500 zł). Prace te wykonane będą nieodpłatnie. Efektem realizacji zadania będzie wyremontowany i doposażony Punkt Informacji Turystycznej w Krotoszynie oraz znaczna poprawa jego funkcjonowania i wizerunku, co przeniesie się na polepszenie obsługi ruchu turystycznego w naszej gminie".

Świetlica pod chmurką w Roszkach

Kwota: 30.000 zł

Opis projektu: "Pobyt dziecka w świetlicy przestaje być postrzegany jako przymus wynikający z braku domowej opieki w czasie pozalekcyjnym. Staje się raczej szansą na uzyskanie przez dziecko różnorodnych doświadczeń sprzyjających jego harmonijnemu rozwojowi. Szkoła nie może marginalizować znaczenia zajęć w świetlicy, wręcz przeciwnie – postawić na ich doskonalenie.

Poza ciekawymi i nowymi metodami pracy, ważne wydaje się również miejsce, w którym odbywają się te zajęcia. W okresie późnojesiennym, zimowym czy wczesnowiosennym jest to oczywiście sala w szkole. W ciągu roku jest jednak wiele dni bardzo ciepłych, podczas których pobyt dzieci mógłby odbywać się na zewnątrz, na świeżym powietrzu – w proponowanej w projekcie „Świetlicy pod chmurką”.
Głównym zadaniem świetlicy jest organizacja czasu wolnego dzieci pozostających na terenie szkoły przed lekcjami lub po ich zakończeniu, zapewnienie opieki wychowawczej, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków. Ale pełni ona również ważną funkcję społeczną. Podczas zajęć świetlicowych uczniowie stale przebywają w grupie, dzięki czemu ćwiczą swoje umiejętności interpersonalne, a skuteczne komunikowanie się i umiejętność zachowania się w grupie są przecież bardzo istotne w życiu każdego człowieka. Zajęcia, gry i zabawy zespołowe są też dobrym treningiem empatii.
Często w świetlicy prowadzone są zajęcia psychoterapeutyczne, które niekoniecznie muszą być kierowane wyłącznie do uczniów z rodzin dysfunkcyjnych. Nauczyciele świetlicy chętnie wykorzystują bajkoterapię, muzykoterapię, działalność plastyczną, ponieważ swobodny i zabawowy charakter zajęć świetlicowych sprzyja kształtowaniu wyobraźni i postaw twórczych.

Bardzo ważne są zabawy ruchowe, które spełniają rolę terapeutyczną – rozładowują napięcie emocjonalne, dają ujście energii, uspokajają i odprężają. Pozwalają poczuć smak zwycięstwa nawet tym uczniom, którzy na co dzień mają trudności w nauce.

Zajęcia ruchowe i wycieczki na stałe wpisały się w plan pracy wielu świetlic. Uczą samodzielności, dyscypliny i inicjatywy, jednoczą i aktywizują grupę, rozbudzają zainteresowania sportowe. Czas spędzony na świetlicy ma także znaczenie wychowawczo-zdrowotne ze względu na ruch na świeżym powietrzu, kiedy pogoda temu sprzyja. To świetne miejsce, by wyzwolić w dziecku aktywność ruchową, by pokazać jak przyjemnie spędzić czas bez komórki i komputera.
Z uwagi na fakt, że teren ten jest otwarty w projekcie zaplanowano zamontowanie ławek ze stali nierdzewnej, wybór ten wynika z faktu wieloletniej wytrzymałości materiału bez potrzeby specjalnej konserwacji, wymiany całych elementów i ich malowania. Betonowe stoły: do gry w szachy i warcaby, piłkarzyki, tenisa stołowego pozwolą również na wieloletnią eksploatację bez potrzeby kosztownej konserwacji. Montaż stołu do gry w tenisa z uwagi na potrzebną większą przestrzeń przewidziano nieopodal - na przylegającym do skweru placu zabaw. Nie będzie to kolidowało w żaden sposób z zainstalowanym tam sprzętem. Wszystkie planowane urządzenia byłyby na stałe zamontowane w podłożu.

W projekcie zaplanowano również zakup i montaż przeciwsłonecznych i wodoodpornych żagli. Do ich zamontowania służyłyby: specjalny maszt oraz mury budynku szkoły z odpowiednimi uchwytami. Element ten pozwoli zabezpieczyć dzieci i młodzież przed niebezpiecznym działaniem promieniowania UV.
Podkreślić należy, że oprócz zajęć świetlicowych byłoby to miejsce odpoczynku wykorzystywane podczas przerw, umożliwiałoby prowadzenie niektórych zajęć przedmiotowych, z miejsca tego mogłyby korzystać również dzieci z oddziału przedszkolnego. Teren przy szkole składający się z placu zabaw, małego boiska trawiastego, mini boiska do koszykówki to teren otwarty, z którego dzieci i młodzież korzystają również w godzinach popołudniowych oraz w dniach wolnych od zajęć szkolnych. Planowana „Świetlica pod chmurką” służyłaby zatem całej społeczności lokalnej.

Z funkcjonującego obok placu zabaw od lat korzysta około 120 dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym nie tylko w godzinach zajęć, które odbywają się w placówce, ale także w godzinach popołudniowych, a przede wszystkim w dni wolne. Przychodzą tutaj z rodzicami, dziadkami i starszym rodzeństwem. Nasz plac odwiedzają również krewni mieszkańców – podczas wizyt rodzinnych oraz zaprzyjaźnieni z naszymi dziećmi – rówieśnicy z Różopola czy Orpiszewa. Planowana „świetlica pod chmurką” przyczyni się do wzrostu liczby osób korzystających ze wszystkich urządzeń i sprzętu na terenie przylegającym do szkoły.

Podkreślić należy, że na zielonym terenie przyszkolnym (plac zabaw i skwer) w roku 2022 rodzice i mieszkańcy wsi wykonali prace społecznie, które polegały na wyrównaniu zużytego już podłoża trawiastego wraz z zasianiem nowej trawy. Wykorzystany sprzęt, jego obsługa, koszty paliwa, jak i nawieziona ziemia – to indywidualny wkład mieszkańców wsi. Obecnie jest to trawiasty i wyrównany teren zielony i taki pozostanie przy realizacji projektu.

Planowana „Świetlica pod chmurką” poprawi estetykę wsi, bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, wraz z terenem przyległym będzie pełniła rolę rekreacyjnego centrum wsi. Dodatkowo realizacja projektu przyczyni się do zapoczątkowanego kilka lat wcześniej rozwoju inicjatyw lokalnych i integracji społeczności wiejskiej oraz rozwoju infrastruktury publicznej".

Zielono nam w głowie i nie tylko - czyli Zielona Strefa Relaksu w Orpiszewie

Kwota: 26.117 zł

Opis projektu: "Celem projektu jest stworzenie w naszej szkole zielonej strefy - czyli miejsca, gdzie uczniowie będą mogli odpocząć, zrelaksować się czy po prostu porozmawiać w miłym otoczeniu podczas przerw lub po lekcjach. Chcemy aby otoczenie boiska szkolnego stało się bardziej przyjazne uczniom i wyposażyć teren w zadaszoną , drewnianą altanę z zamontowanymi na stałe ławeczkami i stolikiem, która zapewni przyjemny cień w upalne dni. Rozciągnięcie żagla lub siatki chroniącej od altany ochroni dzieci przedszkolne podczas zabaw na placu zabaw przed słońcem. Pragniemy też, aby na trawniku znalazły się przenośne drewniane leżaki. Dla najmłodszych chcielibyśmy umieścić tablice edukacyjne przystosowane do zewnętrznych warunków atmosferycznych. Tablice miałyby za zadanie edukować i integrować uczniów. Pragniemy, aby uroku całej strefie dodały donice z ozdobnymi trawami i oraz kwitnącymi krzewami. W sezonie wiosennym otoczenie będą stanowiły także skrzynie, w których najmłodsze dzieci od przedszkola po klasę 4 ( na lekcjach przyrody) zasieją lub posadzą swoje roślinki, o które będą dbać.

Opis zadania:
1 ) Wyszukanie najkorzystniejszej oferty wykonywanej pracy
2) Zakup towaru i montaż drewnianej altany oraz tablic edukacyjnych związanych z przyrodą
3) Sadzenie stałych roślin w donicach ( bylin lub iglaków) oraz sadzenie roślin jednorocznych przez dzieci pod opieką nauczycieli

Na boisku szkolnym w Orpiszewie brakuje zacienionego miejsca, w którym uczniowie mogliby odpocząć. Wybudowanie altany i wyposażenie jej w zamontowany na stałe stół i ławki umożliwi dzieciom odpoczynek po aktywności fizycznej na boisku oraz siłowni zewnętrznej. Altana będzie usytuowana w pobliżu placu zabaw w celu ochrony dzieci przed nadmiernym przegrzaniem. Stworzenie strefy czasu wolnego jako miejsce spotkań uczniów oraz mieszkańców wsi podczas różnych wydarzeń sportowych przy boisku w Orpiszewie. Teren będzie służył jedynie wypoczynkowi mieszkańców i ich dzieci, nie będzie wynajmowany osobom z zewnątrz. Będzie także pod opieką szkoły i stowarzyszenia.

Strefa relaksu byłaby głównie dostępna dla uczniów ze Szkoły Podstawowej Orpiszewie, ale też dla wszystkich, którzy będą chcieli z niej korzystać. Niewątpliwie jednak największą grupą odbiorców będą dzieci szkolne i przedszkolne. Z realizacji projektu mogą skorzystać również inni mieszkańcy wsi - od dzieci po osoby dorosłe. W sezonie letnim z miejsca mogą korzystać grupy przedszkolne, szkolne jak również prywatne osoby, rodziny z dziećmi.

Budowa boiska do koszykówki (streetball) na terenie Parku Dworcowego w Krotoszynie

Kwota: 49.990 zł

Opis zadania:"Celem projektu jest poprawa infrastruktury rekreacyjnej na terenie Osiedla nr 3 w Krotoszynie a także warunków do rekreacji mieszkańców gminy.
Opisywany projekt polega na wybudowaniu na terenie Parku Dworcowego boiska do koszykówki – streetball co pozwoli dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym na jeszcze bardziej aktywne spędzanie wolnego czasu.
Boisko do koszykówki wpisze się idealnie w kompleks rekreacyjny jaki powstał na terenie Parku Dworcowego gdyż zlokalizowane są tam plac zabaw, siłownia zewnętrzna oraz trawiaste boisko do piłki nożnej".

Tablica informacyjna oraz oznakowanie trasy parkrun Błonie, Krotoszyn

Kwota: 10.000 zł

Opis zadania: "parkrun Błonie, Krotoszyn to całkowicie bezpłatny bieg, trucht lub marsz na dystansie 5km z pomiarem czasu.
Spotkania organizowane są w każdą sobotę o 9:00 przez cały rok. Miejsce organizacji spotkań to Błonie Krotoszyn, ul.Sportowa 1.

Naszym celem jest zwiększenie aktywności fizycznej mieszkańców Krotoszyna oraz okolicznych miejscowości, propagowanie zdrowego trybu życia i promocja Krotoszyna. Odwiedzają nas biegacze z całej Polski, a także z zagranicy.

W ramach tego projektu chcielibyśmy:

1. Oznaczyć trasę biegu w sposób trwały (za pomocą metalowego oznakowania).
2. Utworzyć tablicę informacyjną pokazująca przebieg trasy.

Oznaczenie trasy oraz tablica informacyjna pomoże nam w popularyzacji naszej inicjatywy biegowej oraz ułatwi cotygodniową organizację spotkań, które są przygotowywane przez wolontariuszy. Projekt zostanie dostarczony przez grafika parkrun bez dodatkowych kosztów.
Z przyjemnością pomożemy w ustaleniu miejsc oznaczeń. Posiadamy także dane GPS przebiegu trasy oraz dokładne mapy".

Zagospodarowanie terenu elementami małej architektury w miejscowości Chwaliszew

Kwota: 41.844,10 zł

Opis zadania: "Projekt będzie obejmował zagospodarowanie terenu w miejscowości Chwaliszew elementami małej architektury, są to stół betonowy do gry z dwoma planszami chińczyk i szachy, stół betony PIŁKARZYKI oraz stół betonowy do gry w ping-ponga. Projekt obejmuje również utwardzenie terenu kostką brukową wraz z obrzeżami pod te trzy stoły. Stowarzyszenie Sokół Chwaliszew posiada stosowną dokumentację projektową zagospodarowania terenu oraz dokonało zgłoszenia robót budowlanych w Starostwie Powiatowym w Krotoszynie. Stowarzyszenie Sokół chętnie zaangażuje się do realizacji tego zadania np. do prac porządkowych. Elementy, które będą montowane będą posiadać odpowiednie atesty aby zapewnić bezpieczeństwo osobom z nich korzystającym. Zagospodarowanie terenu tymi elementami architektury pozwoli urozmaicić teren wokół boiska sportowego w sąsiedztwie którego znajdują się plac zabaw i siłownia zewnętrzna. Stoły te będą nową atrakcją dla mieszkańców wsi co pozwoli spędzać wolny czas na świeżym powietrzu, miejscem gdzie dzieci i młodzież będą mogły spotykać się z rówieśnikami poza murami szkoły czy przedszkola. Realizacja tego projektu stworzy możliwość organizacji np. turniejów szachowych czy pingpongowych. Miejsce będzie służyć integracji nie tylko mieszkańców ale również osób odwiedzających naszą miejscowość, miejscem do odpoczynku dla rodzin. W skutek realizacji niniejszego projektu zostanie rozbudowane istniejące miejsce spotkań i rekreacji we wsi Chwaliszew. Na przedmiotowej działce jest boisko sportowe, plac zabaw i siłownia zewnętrzna. Takiej infrastruktury (betonowe stoły) nie ma w Chwaliszewie. Realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości lokalnego życia społecznego oraz zachęci mieszkańców w każdym wieku do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu i spotkań. Ponadto zaspokoi potrzeby i oczekiwania społeczności lokalnej, głównie dzieci i młodzieży".

„Życie wokół kobierskiego dębu” 

Kwota: 49.825,60 zł

Opis zadania: "Kobierska szkoła to szkoła, która już od kilku lat dąży do kompleksowego zagospodarowania terenu o powierzchni 1500m² w kierunku ekologicznym. Wiemy, że edukacja przyrodnicza powinna opierać się w głównej mierze na doświadczaniu przyrody, poznawaniu jej gołym okiem i poprzez obserwację. Najlepszym sposobem na taką naukę są wycieczki do ośrodków edukacyjnych. Chcemy, aby kobierska szkoła stała się takim centrum edukacji przyrodniczej dla okolicznych szkół. Uczniowie na przykład z Krotoszyna, wraz z nauczycielami mogliby do nas przyjeżdżać wybudowaną ścieżką rowerową, bez generowania kosztów przejazdu autokarem.
Jednym z naszych atutów jest to, że posiadamy już na swoim terenie dwa piękne, okazałe dęby, należące do tzw. Dąbrów Krotoszyńskich. Dbamy o nie, mamy w planach nadanie im imion. Świadomi znaczenia drzew w przyrodzie posadziliśmy na naszym terenie już 9 kolejnych dębów. Wraz z pozostałymi gatunkami drzew tworzą one początek ścieżki dendrologicznej, którą chcemy sukcesywnie uzupełniać.

W kierunku powstania centrum edukacji przyrodniczej podjęliśmy już wiele działań. Powstały ogródki warzywne, ogródek meteorologiczny, „Zielona klasa”, ogród „cztery pory roku”, łąka miododajna i „żywy labirynt”.

Mamy jeszcze wiele pomysłów, aby urozmaicać nasze miejsce „Wśród kobierskich dębów” dlatego bierzemy udział w tegorocznym budżecie obywatelskim.
W styczniu tego roku zakończył się remont szkoły. Szkoła zyskała dodatkowe pomieszczenie klasowe oraz została przystosowana do nowych wymogów PPOŻ. Stara część szkoły będąca łącznikiem szkoły z salą gimnastyczną oraz wejście do szkoły zostały przebudowane i uzyskały nowy tynk i farbę. Remont niestety nie obejmował malowania pozostałych fasad budynku. Tynk mineralny położony w 2007 roku pokrył się niszczącymi go glonami, grzybami, pleśniami i porostami, co sprawiło, że wygląda nieestetycznie. Obecnie widoczne są liczne uszkodzenia, zacieki i korozja biologiczna. W ramach budżetu obywatelskiego chcemy odmalować budynek sali gimnastycznej, dążąc jednocześnie do realizacji naszych planów związanych z ekologią.

Południowa fasada sali gimnastycznej jest skierowana w stronę naszej „Zielonej klasy” – chcemy aby powstał na niej mural, który będzie uzupełnieniem „zielonej klasy”. Idea muralu będzie miała wymiar edukacyjny: ukazane na nim zostaną elementy przyrody ożywionej i nieożywionej charakterystyczne dla ekosystemu dębów. Tematyka muralu będzie miała na celu rozwijać wśród młodych odbiorców wrażliwość na potrzeby środowiska naturalnego i konieczność dbania o nie. Przedstawione na muralu zwierzęta, owady, grzyby i rośliny będą rozwijały wiedzę dotycząca różnorodności przyrodniczej. Tematyka muralu wpłynie również na rozwinięcie wśród młodzieży świadomości dotyczącej środowiska lokalnego. Na muralu ukazane zostaną charakterystyczne dla ekosystemu dębów elementy m. in: jelonek rogacz, ozorek dębowy, dzięcioł, sowa, borowiki itd.

W celu „ożywienia muralu” zawiesimy na obrazie dębu skrzynki lęgowe dla ptaków wykonane przez naszych uczniów w ramach lekcji techniki.
Otwarciu nowo odrestaurowanego miejsca towarzyszyć będzie piknik ekologiczny, na którym uczniowie i przybyli goście będą mogli sprawdzić swoją wiedzę ekologiczną biorąc udział w quizie przygotowanym przez nauczycieli".

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama