Sezon urlopowy potrwa tradycyjnie do połowy września. Polacy latają na wakacje w różne strony świata, mimo że niemal codziennie słyszymy o problemach na zagranicznych lotniskach. Odwołane loty, zaginione bagaże - to sytuacje, które potrafią zamienić wyczekany urlop w koszmar. Jak z nich wybrnąć?
Europejskie Centrum Konsumencie radzi, aby osoby, które samodzielnie organizują swój wyjazd, były czujne do samego końca i na bieżąco śledziły informacje dotyczące lotniska, z którego planują podróż. Może się okazać, że w związku z kolejkami do odprawy bagażowej lub odprawy bezpieczeństwa warto pojawić się na lotnisku wcześniej niż standardowe 2 godziny przed wylotem.
Jeżeli chodzi o bagaż, to o niego również warto zadbać wcześniej. Nie wyrzucajmy rachunku za walizkę, zróbmy zdjęcia jej zawartości, a jeżeli to możliwe – oznaczmy ją np. charakterystyczną naklejką lub wstążką itp. Upewnijmy się również, za przewóz jakich rzeczy nasza linia lotnicza nie bierze odpowiedzialności. Informacji szukajmy w ogólnych warunkach przewozu danego przewoźnika. Wśród tych przedmiotów może znaleźć się np. biżuteria lub produkty szybko psujące się. Wiele osób o tym nie wiem.
Po przylocie okazuje się, że nie ma naszego bagażu. Co robić?
To sytuacja, która może się zdarzyć każdemu, kto podróżuje samolotami. Biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia i chaos, który ma miejsce na wielu lotniskach w tym sezonie, nic dziwnego, że zgubienia bagażu zdarzają się częściej niż kiedyś.Co robić w takich sytuacjach? Przede wszystkim nie panikować. Jak radzi Europejskie Centrum Konsumenckie, niezwłocznie udajmy się do biura rzeczy zagubionych i znalezionych na lotnisku (ang. Lost & Found). Tam poprośmy o wydanie raportu PIR Property Irregularity Report) tzw. Raport Niezgodności Bagażowej. Uwaga! to nie jest reklamacja. Opuszczenie lotniska bez PIR jest równoznaczne z tym, że bagaż został odebrany w stanie dobrym. W punkcie Lost & Found dokładnie opiszmy naszą walizkę – to może przyspieszyć jej odnalezienie. Ponadto, wskażmy pracownikowi adres, na który powinni dostarczyć Twój bagaż. Jeżeli Lost & Found jest zamknięte lub nieczynne (przykładowo o godzinie 2 w nocy) to wówczas zgłośmy problem z bagażem pracownikom lotniska. Ważne jest, abyśmy zachowali potwierdzenie i zrobili zdjęcie zamkniętego punktu.
Jak informuje ECK, jeżeli musimy ponieść niezbędne wydatki w czasie oczekiwania na bagaż, zachowajmy rachunki i paragony za rzeczy pierwszej potrzeby, który jesteśmy zmuszeni kupić, np. bieliznę, środki higieniczne, kurtkę w przypadku, gdy podróżujemy do kraju o niższej temperaturze. Z doświadczenia Europejskiego Centrum wynika, że linia lotnicza może odmówić zwrotu za zakup towarów luksusowych lub rzeczy, które nie są niezbędne. Po odebraniu walizki, sprawdźmy przy kurierze, czy nie jest uszkodzona i czy w niej niczego nie brakuje. Ewentualne szkody zaznaczmy w protokole odbioru i poproś kuriera o podpis.
Chcesz zgłosić reklamację? Sprawdź, jak to zrobić
Jeżeli po zagubieniu naszego bagażu chcemy złożyć pisemną reklamację, mamy na to 21 dni od odebrania bagażu.Jako zadośćuczynienia za opóźnienie w dostarczeniu bagażu możemy domagać się zwrotu pieniędzy za kupione rzeczy pierwszej potrzeby. Ponadto, możemy domagać się ewentualnych kosztów związanych z naprawą uszkodzonego bagażu lub utratą rzeczy. Górna granica odpowiedzialności linii lotniczej to około 7,5 tys. zł.
Podobnie, jak w przypadku opóźnienia, zgłosić trzeba także uszkodzenie walizki. W tym celu również trzeba się udać do biura rzeczy zagubionych i znalezionych. Pamiętajmy, aby zachować raport PIR. Na wysłanie pisemnej reklamację mamy 7 dni od momentu zdarzenia. W innym wypadku przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania.
Jeżeli mamy problem ze znalezieniem formularza reklamacyjnego do linii lotniczej możemy skorzystać ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Znajdziemy tam linki do większości europejskich przewoźników.
Kiedy wiesz, że Twój bagaż już nie dotrze
Jeżeli w ciągu 21 dni od terminu lotu Twój bagaż nie został odnaleziony i dostarczony pod wskazany adres, możemy uznać, że już się nie odnajdzie. Wówczas, jak informuje ECK, pasażer jest uprawniony do rekompensaty za zawartość bagażu oraz samą walizkę na podstawie udokumentowanych kosztów. Dlatego ważne jest to, o czym wspominaliśmy na początku, czyli zachowanie rachunku za walizkę oraz zrobienie zdjęcia jej zawartości.To, że nie możemy porozumieć się przewoźnikiem, nie oznacza, że musimy rezygnować z dochodzenia swoich praw. O pomoc możemy poprosić:
W przypadku, gdy przedsiębiorca (linia lotnicza) jest z Polski:
- 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
- E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej
Gdy mamy problem z przedsiębiorcą (przewoźnikiem) z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii:
- Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.